Svar: Knopper om munden - 5 mdr.
17. januar 2024
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og søde ord til mig :)
Når baby begynder at få skemad og mad i hånden, så vil man ofte opleve, at der kommer lidt hudirritation omkring munden. Det er normalt helt ufarligt, og det forsvinder igen efter lidt tid - præcis som du beskriver.
Babys hud er generelt mere følsom og sart end voksenhud. Nogle børn har en lidt mere sart hud end andre, så derfor vil de være tilbøjelige til mere irritation, det er dog stadig helt normalt.
Maden og babys spyt kan sammen også skabe fugtighed omkring munden, som giver irritation, især hvis det bliver siddende i længere tid. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sørge for at tørre din dreng omkring munden med f.eks. en vaskeklud eller lignende undervejs i måltidet.
Der er også fødevarer, som indeholder stoffer, der har tendens til at irritere huden mere end andre fødevare. F.eks. tomater og citrusfrugter. Disse fødevarer har du sandsynligvis ikke givet din dreng endnu, men måske kender du det fra dig selv, at du f.eks. kan svie omkring læberne og munden, hvis du spiser appelsin eller lignende? Babyer kan dog også slå ud omkring munden, hvis de får f.eks. kartoffelmos, gulerodsmos og lignende.
Det er generelt vigtigt, at du tørrer baby omkring munden med en blød ren klud, evt. fugtet med vand, så du får fjernet overskydende mad. Du kan også smøre ham med lidt mild barrierecreme f.eks. bruge en vaseline, der kan ligge som en beskyttende hinde og dermed forebygge irritation. Dette skal også fjernes med en blød klud, når han er færdig med at spise.
Hudirritation skyldes normalt det, man kalder kontaktallergi - altså en reaktion på, at huden kommer i kontakt med et stof, som det reagerer følsomt på. Det kan give rødme, kløe og små knopper/udslæt. Det forsvinder som sagt hurtigt igen, og ofte skyldes det ikke, at barnet ikke tåler/er allergisk overfor den pågældende fødevare. Hvis det er noget som sker tit, og du oplever det meget voldsomt, at huden også hæver, udslættet forsvinder ikke, og han virker irriteret over det, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at der kan være tale om en allergisk reaktion på bestemte fødevarer - og i givet fald bør du drøfte det med jeres læge.
Jeg vil også lige nævne, at det altid er en god idé at introducere nye fødevarer gradvist, så du kan observere evt. reaktioner - men det tænker jeg, at du allerede gør. Det er også altid godt at bruge rent vand fra hanen eller svanemærkede allergivenlige produkter til rengøring af din drengs ansigt og hænder.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!
Læs også meget gerne "Helens bog om Børn & Mad". I den guides du igennem måned for måned, og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, den hedder 3. udg. 3. opl. 2021:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske