Svar: Knopper om munden - 5 mdr.

17. januar 2024

Alder:
5 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og søde ord til mig :)

Når baby begynder at få skemad og mad i hånden, så vil man ofte opleve, at der kommer lidt hudirritation omkring munden. Det er normalt helt ufarligt, og det forsvinder igen efter lidt tid - præcis som du beskriver.

Babys hud er generelt mere følsom og sart end voksenhud. Nogle børn har en lidt mere sart hud end andre, så derfor vil de være tilbøjelige til mere irritation, det er dog stadig helt normalt.

Maden og babys spyt kan sammen også skabe fugtighed omkring munden, som giver irritation, især hvis det bliver siddende i længere tid. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sørge for at tørre din dreng omkring munden med f.eks. en vaskeklud eller lignende undervejs i måltidet.

Der er også fødevarer, som indeholder stoffer, der har tendens til at irritere huden mere end andre fødevare. F.eks. tomater og citrusfrugter. Disse fødevarer har du sandsynligvis ikke givet din dreng endnu, men måske kender du det fra dig selv, at du f.eks. kan svie omkring læberne og munden, hvis du spiser appelsin eller lignende? Babyer kan dog også slå ud omkring munden, hvis de får f.eks. kartoffelmos, gulerodsmos og lignende.

Det er generelt vigtigt, at du tørrer baby omkring munden med en blød ren klud, evt. fugtet med vand, så du får fjernet overskydende mad. Du kan også smøre ham med lidt mild barrierecreme f.eks. bruge en vaseline, der kan ligge som en ...

Annonce

... beskyttende hinde og dermed forebygge irritation. Dette skal også fjernes med en blød klud, når han er færdig med at spise.

Hudirritation skyldes normalt det, man kalder kontaktallergi - altså en reaktion på, at huden kommer i kontakt med et stof, som det reagerer følsomt på. Det kan give rødme, kløe og små knopper/udslæt. Det forsvinder som sagt hurtigt igen, og ofte skyldes det ikke, at barnet ikke tåler/er allergisk overfor den pågældende fødevare. Hvis det er noget som sker tit, og du oplever det meget voldsomt, at huden også hæver, udslættet forsvinder ikke, og han virker irriteret over det, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at der kan være tale om en allergisk reaktion på bestemte fødevarer - og i givet fald bør du drøfte det med jeres læge.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg vil også lige nævne, at det altid er en god idé at introducere nye fødevarer gradvist, så du kan observere evt. reaktioner - men det tænker jeg, at du allerede gør. Det er også altid godt at bruge rent vand fra hanen eller svanemærkede allergivenlige produkter til rengøring af din drengs ansigt og hænder.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!

Læs også meget gerne "Helens bog om Børn & Mad". I den guides du igennem måned for måned, og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, den hedder 3. udg. 3. opl. 2021:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor